Te allen tijde kwaliteit leveren
De kwaliteitskrant NRC Handelsblad besteedt afgelopen weekend maar liefst 3 pagina’s aan het fenomeen tandartsketens. De hoofdredactie vond het dermate belangrijk dat het groot werd aangekondigd op zowel de voorpagina van de krant als op de voorpagina van het Economie katern.
Na lezing ervan zou je kunnen concluderen dat er niet overal de kwaliteit kon worden geleverd die je van een verantwoordelijke en kundige tandarts mag en moet verwachten.
Natuurlijk moet er in een praktijk winst worden gemaakt. Dat is een gezond streven, waar we niets op tegen hebben. Maar voorop staat het leveren van de beste kwaliteit voor een redelijke prijs.
Echter, ook de ketens staan met de rug tegen de muur waar het gaat om de tarifering die door KNMT en de NZA wordt beschouwd als zaligmakend. Daardoor wordt bijvoorbeeld elke vulling gezien als een eenduidige behandeling. Het gevolg is dat er daardoor (mogelijk) een minder goede vulling wordt geplaatst en de patiënt binnen een aantal jaar weer terug moet komen. Om toch winst te kunnen maken in de praktijk, zo lezen wij, worden er meer röntgenfoto’s gemaakt dan voorheen. Een andere populaire winstpakker is het verwijderen van tandsteen, dat ook na een luttele tien minuutjes al op de rekening kan worden gezet.
Het bestuur van het KOM is er voorstander van om te allen tijde kwaliteit te leveren. En als we dan meer tijd nodig hebben om een complexe vulling te plaatsen, hoort daar ook een passend tarief bij.
We blijven ernaar streven om verandering te brengen in die vastgeroeste opvatting, die alleen maar verliezers kent!